zondag 3 mei 2015

Low budget: fisheye lens


Een tijdje geleden zag ik op de site van de HEMA dat ze deze fisheye lens hadden. Na lang twijfelen heb ik hem toch gekocht, want ik was erg benieuwd naar dit grappige effect. Een lens die je foto wat boller zou maken, en die ook nog belooft een panorama effect zou hebben, kan ik niet laten liggen. Persoonlijk vind ik het ontzettend leuk om te experimenteren met allerlei fotografie trucjes, en vandaag 'review' ik deze kleine, goedkope lens.





Ik kocht de fisheye lens in een tussenuur van school, en daarom had ik het doosje in mijn overvolle tas met boeken gestopt. Van het doosje waar de lens in zat is dus onderhand niet veel meer over, vandaar dat ik op deze manier de onderdelen laat zien! Deze drie onderdelen zijn te vinden in het doosje. Buiten de lensbeschermers en de lens zelf, zaten er ook nog 3 magnetische cirkels in. Op elke cirkel zit aan één kant een beschermlaagje, omdat dat de plakkende kant is. De bedoeling is dus dat je het beschermlaagje ervan af haalt, en vervolgens het rondje om je lens heen te plakken. Zo past de lens op je mobiel of camera. 


In mijn geval past de lens niet op mijn camera, omdat de lens van mijn camera zelf daar al te groot voor is, dus dat gaat hem niet worden. Ik heb hem ook uitgetest op de frontcamera van mijn mobiel, maar deze vond ik erg irritant. Dit omdat het cirkeltje een klein stukje over je scherm heen zit, want anders past hij niet recht op de lens van je voorcamera. Erg jammer, dus voor mij blijft het bij de 'normalere' lens van mijn mobiel, haha.



Hier zie je de lensdoppen op de lenzen. De voorste lens, daar waar de zwarte kap omheen zit, moet erg goed beschermd worden. Deze dop breng je aan op de lens, zodat hij niet kan beschadigen. De andere lens, met de zilveren plaat erop, is de lens waar je doorheen kijkt via je mobiel, als je snapt wat ik bedoel. Doordat die kant van de lens zelf ook magnetisch is (om hem aan te brengen op je mobiel), kan deze magnetische plaat er makkelijk op. Het draadje kun je vastmaken aan je mobiel, zodat je de lens altijd bij je hebt, heel handig! Lijkt me wel heel riskant, want als de lens iets te zwaar is zou hij er af kunnen vallen, lijkt mij. En dat willen we natuurlijk niet!


Hier zie je dat de rand om de lens heen magnetisch is. Of nouja, je ziet niet dat 'ie magnetisch is, maar dat is ie wel ;). De plaat plakt zich op deze manier dus tegen de rand aan, zodat je lens niet beschadigd!



Ik had gehoopt dat je foto's kon maken met een fisheye effect, wat boller en heel breed. Helaas zit er een zwarte rand om te foto's heen, wat uiteindelijk best logisch is. Dit kan ook heel mooi zijn hoor, daar niet van, maar ik had me de foto's iets anders voorgesteld. Afgelopen week nam ik de fisheye lens mee met een rondje skaten, om jullie een klein idee te geven van hoe de foto's eruit komen te zien!




Zoals je kunt zien is het panorama effect ook sterk aanwezig, wat ik ontzettend tof vind. Je krijg veel meer beeld op de foto dan met een normale foto, en als je de foto zou bijsnijden (de zwarte randen weg) ziet het er zo gaaf uit!


Ik had er iets meer van verwacht, maar ik ben toch erg blij met deze fisheye lens. Hij is erg makkelijk en kan leuke effecten geven. Je kan hem er heel simpel op je mobiel doen, en er weer af halen, waardoor je meerdere verschillende foto's kunt maken, met en zonder deze lens.

Persoonlijk vind ik de lens echt een aanrader! Hij kost €4,- en is verkrijgbaar bij de HEMA!

Wat vinden jullie van de fisheye lens? 

Liefs.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen